З 21 по 23 листопада в Житомирській області проходили “Освітні курси для музейних працівників” ,організовані Управлінням культури та туризму Житомирської обласної державної адміністрації за грантовим проектом Українського культурного фонду. «Від мамонта до космосу»- таким є гасло і емблема проекту
-Житомирщина має абсолютно все – від мамонта до космосу, – пояснила слоган проекту начальник управління культури та туризму Житомирської облдержадміністрації Тетяна Парфентієва, вітаючи учасників заходу,які представляли 33 музеї області. Освітні курси для музейних працівників стали логічним продовженням серії освітніх заходів для фахівців музейної галузі області «Трансформація культурних інституцій », що відбулися у березні 2018 року. Сучасні музеї не можуть бути просто законсервованим у часі простором,а швидше місцем для активного пізнання культури,яке відповідає потребам інформаційного суспільства.До недавнього часу ніхто не займався менеджментом музейної справи , тому цей і подібні проекти нині активно підтримує Український культурний фонд. який уже нині підтримав 298 проектів.
Під час тренінгу модератори ділилися з учасниками своїм досвідом та власними креативними проектами. Мистецтвознавця, учасниця ініціативи «Де Не Де», координаторка проекту Mosaics in Ukraine Євгенія Моляр розповіла про впровадження ідеї виставки сучасного мистецтва «Музей відкрито на ремонт» в музеях Луганської та Донецької областей.
-Ми досліджуємо радянську спадщину і завжди наголошуємо на тому, що треба, в першу чергу, звертати увагу на той неймовірний ресурс, який нам дістався у спадщину: бібліотеки, музеї, кінотеатри, будинки культури – це величезна мережа, яка була створена у ХХ століття. Сьогодні дуже часто ми бачимо, як ці заклади занепадають або використовуються не за призначенням: наприклад, кінотеатри перетворюються на супермаркети. Наша ідея – повернути їх у сферу культури і дати їм нове наповнення», – підкреслила Євгенія Моляр.
Культурна менеджерка фестивалю “Жовтень у Жовтні” Катерина Семенюк поділилась з присутніми секретами зовнішньої комунікації культурного проекту.Тетяна Філевська, дослідниця українського авангарду, культурна менеджера, засновниця ГО Інститут Малевича говорила про міжнародні можливості для музеїв. До спілкування з музейними працівниками запросили науковців : психологиня, доктор наук Вікторія Горбунова навчала учасників тренінгу як обходити підводні камені внутрішньої мотивації, а темою виступу докторки філософських наук, професорки кафедри філософії Житомирського державного університету імені Івана Франка та директорка Центру естетичної антропології та етнокультурології Олени Поліщук був «Феномен художнього мислення і сфери його ужитку».
ідомий житомирський дизайнер, автор бренду проекту та співзасновник видавництва «Видавництво», співзасновник сувенірного бренду «Невпинно» Ілля Стронґовський був модераторм панелі «Нащо музеям крамниці».
21 та 22 листопада, «Освітні курси для музейних працівників» проходили у формі дискусійних панелей Житомирській обласній універсальній науковій бібліотеці ім. Олега Ольжича (Новий бульвар, 4), а 23-го – у Кмитівському музеї образотворчого мистецтва ім. Й. Д. Буханчука. Своїм досвідом з учасниками поділились Влад Піоро (Український центр розвитку музейної справи), Наталія Дзюбенко (завідувачка відділу прикладної музеології, членкиня Західноукраїнського орнітологічного товариства та Міжнародної Ради Музеїв),Олена Брайченко (дослідниця гастрономічної культури), Андрій Хір (архітектор, митець).
Фахівці музейної справи взяли участь у панельній дискусії «Чи є місце сучасному мистецтву в традиційному музеї?»,яку модерували Богдана Брєжнєва – кураторка мистецьких проектів, Наталка Дяченко – фотографиня, Леонід Марущак – історик. Кейси музейних проектів представили Марія Целоєва співробітниця Одеського художнього музею)– Одеський художній музей та вуличне мистецтво; та художник Сергій Попов – виставка «Нова Історія» в Харківському художньому музеї та Альянс 22 в музеї Булгакова.
На базі Кмитівського музею образотворчого мистецтва ім. Й. Д. Буханчука також відбулися практичні воркшопи від архітектора Національного художнього музею України Олександра Бурлака “Робота з експозицією” та від кураторки відкритого архіву українського медіа-арту Юлії Кузнєцової “Мультимедіа в музеї”.
Реалізація проекту є поштовхом для оновлення музеїв, дає слухачам унікальні знання,які поєднують міжнародний досвід та їх власне бачення в музейній справі та створюють умови для реалізації нових креативних проектів.
Фото Управління культури та туризму Житомирської обласної адміністрації